Selasa, 13 Januari 2009

TATABAHASA TERANCANG

Dewasa ini kerap dipersoal oleh kalangan pengamal kaedah tradisional berkaitan teknik mengajar bahasa Melayu yang dikatakan telah membuatkan sebilangan besar penutur jati bahasa Melayu gagal menguasai tatabahasa Melayu dengan baik berbanding penutur bahasa kedua. Ini dijelaskan dengan pencapaian UPSR, PMR, SPM dan STPM.

Pendekatan tradisional menyarankan tatabahasa diajar berasingan dan ditekankan tentang hukum dan peraturan diikuti contoh-contoh. Namun kaedah tersebut dikatakan tidak sesuai dengan perkembangan proses pengajaran dan pembelajaran.

Tatabahasa terancang adalah satu daripada kaedah yang boleh dilaksanakan dengan berkesan. Kaedah ini menyarankan sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran itu dilaksanakan secara terancang. Unsur tatabahasa hanya diselit di dalam teks/petikan sebagai satu unsur daripada sistem bahasa yang akan dikaji oleh murid.

Sebagai contoh, cuba anda senaraikan kata hubung daripada petikan ini. Kita mungkin akan memperkenalkan satu contoh, manakala murid diminta menyenaraikan contoh-contoh lain. Kemudian bolehlah kita perjelaskan hukum dan peraturan yang terapat dalam tatabahasa berkenaan.

Selamat mengajar.

Tiada ulasan: